Technasium

Het technasium is een vorm van bèta/ techniekonderwijs. Met dit onderwijs kun je onder begeleiding van docenten gezamenlijk en zelfstandig werken aan een opdracht. Deze opdrachten komen vaak van opdrachtgevers of bedrijven uit de buurt. Het technasium wordt aangeboden op de Lindenborg.

Kruip in de huid van een ingenieur of een architect, maak een schaalmodel van een nieuwe brug of een uitkijktoren, ontwerp een speeltuin of een scouting-tent of help als microbioloog een besmetting op te lossen in een ziekenhuis.

Hou je van techniek, natuurkunde, biologie en/of scheikunde? Dan is het technasium van de Lindenborg een goede keuze voor jou. De Lindenborg biedt deze bijzondere onderwijsstroom aan. In het technasium werken havo- en vwo-leerlingen op een uitdagende manier in groepjes aan praktijkopdrachten van echte opdrachtgevers. Deze opdrachten hebben te maken met techniek, natuur- en scheikunde en biologie.

In het technasium ontdek je hoe bètavakken worden toegepast in bèta- en technische beroepen.
Als je in de eerste klas zit, maak je kennis met het technasiumonderwijs. Je volgt dan gedurende een half jaar het vak O&O (Onderzoek en Ontwerpen). Dit vak staat centraal in het technasium en is een erkend examenvak.

Na de kennismaking in de eerste klas kun je er voor kiezen om in de tweede klas verder te gaan met O&O of met een ander vak. Tijdens de lessen O&O ga je voor een opdrachtgever op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Soms doe je alleen onderzoek, maar vaak maak je een model, prototype, tekening of proefopstelling om je ideeën aan de opdrachtgever zichtbaar te maken.

Het grote verschil met de meeste andere vakken is dat je in het technasium samen met andere leerlingen werkt aan levensechte opdrachten. Daarvoor heb je een actieve, ondernemende houding nodig om echte praktijkproblemen op te kunnen lossen. In een team zoek je samen naar een oplossing voor problemen, ga je uitdagingen aan en zet je door! Je komt er achter waar je zelf goed in bent, waar je teamleden goed in zijn en hoe je elkaar het beste kunt aanvullen en versterken.

Het einddoel van een opdracht is niet alleen dat je als team een goede oplossing voor het probleem hebt gevonden, maar dat je jezelf ook hebt verbeterd in bijvoorbeeld samenwerken.

Er is een aantal thema’s waar men niet alleen in Nederland over nadenkt, maar in de hele wereld. Onze technasiumopdrachten richten zich bijvoorbeeld op: energiezuinig leven, water, gezondheid en gezond ouder worden.